יום שישי, 26 באוקטובר 2012

קדירת שעועית אדומה, פלפלים וטופו


חם. הגעתי הביתה בצהריים אחרי עבודה וקניות, והיה כל כך חם. טמקא מספרים על הצפות בצפון בליווי תמונות שנראות כאילו 0 מעלות שם בחוץ, אבל כאן בתל אביב אפרורי, אבל ח-ם. אוף. מכיוון שכבר משלשום אני מפנטזת על קדירת השעועית הזאת, שמשתזפת עכשיו בתנור (אמרו שיהיה גשם!!), אני אפעיל קצת שכנוע עצמי. אולי עד שהיא תהיה מוכנה ירדו כמה טיפות.

אני מתה על מאכלי קדירה כבדים, בבישול ארוך, אבל החיים מזמנים לי בעיקר בישולים קצרים ומהירים. את הקדירה הזאת צריך להתחיל משלשום (אם מתחילים משעועית יבשה), אבל אז מגיע יום שישי, וכל מה שנותר הוא לזרוק את כל המרכיבים לתבנית (חרס או פיירקס) ולתת לתנור לעבוד. או שמשתמשים בשעועית מבושלת קפואה ואז זה רק עניין של שעות, לא ימים.
גשם גשם, בוא

לפני שמתחילים:
  • שעועית: אני משרה אריזה של חצי קילו לילה אחד, מבשלת עד ריכוך מלא (כשעה) בערב אחרי, משאירה חצי מכמות השעועית המבושלת במקרר לשימוש מיידי ומקפיאה את השאר. בקדירה הזו השתמשתי בחצי הכמות מהמקרר – משהו כמו 1.5 כוסות שעועית יבשה, או 3 כוסות שעועית מבושלת.
  • טופו: לא חובה בכלל, אפשר גם בלי. אבל אם כן, עדיף טופו אפוי בטעם טבעי, או מעושן, או נקניק טופו שניתן למצוא בכל חנות טבע.
  • קטשופ: אישית, התאהבתי במתכון הקליל של עינת שגיא ובו אני משתמשת. אני לא יכולה להמליץ על קטשופ רגיל כתחליף כי אין לי מושג, אז נגיד ככה: המתכון הזה דורש כ-2 כוסות של רוטב עגבניות חלק ודליל, ומתובל מאד. זה מה שחשוב, כי זה התיבול של כל הקדירה.

אז מה צריך:
2 כוסות שעועית אדומה יבשה (אם משתמשים בקפואה – חצי שקית בערך)
½ קוביה טופו אפוי/ נקניק טופו
1 פלפל אדום
1 פלפל ירוק
1 בצל סגול
4-5 שיני שום
1 כף שמן זית
200 גר' עגבניות מרוסקות
1.5 כוסות מים
מלח, פלפל
טימין, רוזמרין

ל"קטשופ":
100 גר' רסק עגבניות
1 כף סוכר
1 כף חומץ
רוטב צ'ילי מתוק או חריף, רוטב סויה, פפריקה מעושנת או תמצית עישון לפי הטעם – ה"קטשופ" צריך להיות מאד מתובל, וקצת מלוח מדי.

הכנה:
  1. לחמם תנור ל-250 מעלות.
  2. לפרוס את הבצל, הפלפלים והשום לחתיכות גסות, להניח בתבנית, לערבב היטב עם כף שמן זית ולהכניס לתנור עד שהירקות נחרכים קלות, כ-10-15 דקות.
  1. בינתיים נכין את הקטשופ ע"י ערבוב כל המרכיבים, נוסיף עגבניות מרוסקות, מים, מלח, טימין ורוזמרין.
  2. מוציאים את תבנית הירקות מהתנור, מורידים את הטמפרטורה ל-200 מעלות.
  3. משטחים על הירקות את השעועית המבושלת, מפזרים מעל השעועית את קוביות הטופו או פרוסות הנקניק ומציפים ברוטב. הרוטב אמור לכסות את תערובת הירקות והשעועית באותו גובה. אם חסר, הוסיפו מעט מים.
  4. מכסים את התבנית בנייר כסף ואופים כשעה.
  5. אחרי שעה מסירים את הכיסוי ומחזירים לתנור ל-20 דקות, עד שרוב הנוזלים התאדו.
  6. ממש ברגע האחרון התחשק לי ציפוי פריך, אז פיזרתי מעל הכל 3 כפות פירורי לחם עם פפריקה מעושנת וכפית שמן זית והחזרתי לתנור לעוד כמה דקות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה