יום שלישי, 1 בינואר 2013

חמין עדשים קטן ומהיר


הסטטיסטיקות מספרות לי שפוסט החמין (ומעתה אמרו - צ'ולנט) משנה שעברה זוכה להכי הרבה צפיות, בלי שום פרופורציות לאחרים. ועם זאת אף אחד לא מספר לי שהכין, או איך יצא לו. זה טיפה מבאס, אבל באמת רק טיפה, כי הבלוג הזה הוא בעיקר מחברת המתכונים שלי, שנועד להזכיר לי איך הכנתי דברים שיצאו מוצלחים. והצ'ולנט הזה, הוא באמת היה מעולה. (ועדיין, תגובה פה ושם תשמח אותי. רק אומרת)

אז יצא לי מן יום חופש כזה בלי יותר מדי סידורים ובא לי על הצ'ולנט שלי. ברם אולם -
  1. הסיר הגדול שאני משתמשת בו לצ'ולנט תפוס ע"י מרק.
  2. לא השריתי שעועית, המקפיא חף משועיות מושרות ואני רוצה את הצ'ולנט הזה היום. (מוכר, הא?)

פיתרון בעיה מס. 1 – צ'ולנט קטן בסיר קטן (של 4 ליטר בערך) . זה אפשרי ואפילו עדיף למי שלא מכין לארוחה משפחתית/חברתית גדולה. שאריות צ'ולנט מחוממות זה לא ממש זה.
את פתרון בעיה מס. 2 מצאתי בטבעוניות נהנות יותר המעולה -  חמין עדשים שחורות ופריקי. מסוג הדברים שגורמים לך לחשוב – איך לא חשבתי על זה בעצמי. עדשים שחורות הן נפלאות בטעמן ולא מתפרקות בבישול ארוך. מכיוון שאני לא חובבת מתיקות מחוץ לקינוחים ויתרתי על התמרים, הגזר והבטטה שבמקור והכנתי גרסה מהירה של הצ'ולנט שלי, שהוא נטול מתיקות ומעושן-משהו.

לא הייתי מוכנה לכמה טעים שזה יצא. הסיר רתח בסביבות 2 בצהריים, הנמכתי את האש והלכתי לשנוץ. ב-6 התעוררתי לריח של הדבר האמיתי, שאין לטעות בו, של בקרי שבת חורפיים בילדותי, סתם כך בערב קריר של יום חול. כיף.
אין צילום כי חיסלתי את הסיר, אהם, ביומיים.

צריך:
בצל קצוץ
 2כפות שמן זית
4-5 תפוחי אדמה קטנים
1/2 כוס פריקי (או חיטה רגילה, או גריסים)
1 כוס עדשים שחורות
½ אריזת טופו מעושן חתוך לקוביות (לא חובה, אבל מומלץ מאד)
2 כפות רוטב סויה
½ כפית פפריקה מתוקה
½ כפית פפריקה מעושנת (לא חובה, אבל גמכן מומלץ ביותר)
½ כפית כמון
1 כפית מלח
פלפל שחור גרוס
1 כפית דבש

אופן ההכנה:
1.                  שוטפים את העדשים והחיטה בהרבה מים ומשאירים אותן מושרות בזמן טיגון הבצל ותפוחי האדמה.
2.                  מטגנים את הבצל כ-3 דקות. מוסיפים את תפוחי האדמה ומטגנים כ-5 דקות.
3.                  מסננים את העדשים והחיטה ומוסיפים לסיר עם כל שאר התבלינים, מכסים במים כ-2 ס"מ מעליהם ומביאים לרתיחה.
4.                  מכסים את הסיר במכסה אטום (אם המכסה לא אטום ממש אפשר לכסות אותו ביריעת נייר אלומיניום) ומבשלים במשך 3.5-4 שעות על האש הקטנה ביותר.
* הערה לגבי האש הקטנה: לי יש פלטה חשמלית ותיקה ואני מכירה את היכולות שלה, לכן יכולתי לשנוץ בשלווה בזמן שהצ'ולנט מתבשל. אם מעולם לא חימנתם חמין, מומלץ להישאר עם עין פקוחה בסביבה ולבדוק מדי פעם שהתחתית לא נשרפת ויש מספיק מים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה