יום שני, 7 במאי 2012

פלאפלים!


קציצות מקטניות זה פשוט טעים, ואף מילה על בריא. 
 
התמונה נלקחה מ http://www.jerusalemrestaurant.com/JERUSALEMRest2/Falafel.html
בין אם זה מעדשים, שועיות או חומוס (ה-פלאפל), הרשת מלאה מתכונים שונים ומשונים לפלאפלים (כך אני קוראת לכל קציצת קטניות), ולא צריך אותי בשביל זה. אני לא פה בשביל לתת מתכון. אני פה בשביל לדבר על העקרונות לקציצת קטניות מוצלחת, פרי נסיוני הארוך בכדרור עיסות קטניות ואפייתן (אני אופה בתנור, לא מטגנת, אם כי טיגון, כמו טיגון, תמיד יניב תוצאה פריכה ושמנונית יותר, ומלאת רדיקלים חופשיים וכל השיט הזה. לשיקולכם.)
כמו שאמרתי, הרשת מלאה מתכונים שונים ומשונים. חלקם דורשים בישול מוקדם וחלקם לא. בחלקם יש ביצים ובאחרים לא. יש כאלה שמכילים מיני ירקות ויש בלי. תבחרו את מה שטעים לכם. כמו שאמרתי, אני פה בשביל העקרונות. והעקרונות הם כאלו:
  1. אין שום צורך לבשל את הקטניות. מספיק להשרות במים. פלאפל לא עשוי מחומוס מבושל, והעיקרון הזה יפה לכל קציצת קטניות אחרת. משרים ללילה אם מדובר בחומוס או שעועית, וכמה שעות אם מדובר בעדשים.
  2. עם זאת, חשוב לציין שניתן להכין קציצות מקטניות מבושלות. הן לא יהיו במרקם "פלאפלי" אלא יותר רכות ופירה-איות מבפנים, ובמקרה הזה כדאי להוסיף ביצה לייצוב התערובת באפייה או בטיגון.
  3. קציצת קטניות מוצלחת מורכבת מהתערובת הבאה: כוס קטניות מושרות (לפני ההשריה), בצל בינוני, 2 שיני שום, חופן נדיב של עלי פטרוזיליה או כוסברה, 3-4 כפות של דגן סופח נוזלים (פירורי לחם יבשים או טריים, שיבולת שועל, נבט חיטה) ותבלינים (כמון ופפריקה הם הכי פלאפליים, אבל אין שום חוק שאוסר על אורגנו וטימין, למשל. או ג'ינג'ר, למון גראס ובצל ירוק לקציצה אסיאתית, או מחית קארי לקציצה הודית. תתפרעו).
  4. אם מוסיפים ירקות מגוררים (כמו גזר, שמופיע בהרבה מתכונים) צריך להוסיף גם עוד קצת מהדגן שסופח נוזלים.
  5. טוחנים את כל החומרים יחד לתערובת אחידה ונותנים לה לנוח כשעה במקרר, לגיבוש טעמים, ספיחת נוזלים, ואישיות נוחה לכדרור באופן כללי.
  6. אם אתם מתכוונים לאפות ולא לטגן, חשוב להוסיף 1-2 כפות של שמן (או טחינה גולמית, או חמאת בוטנים, לפי התיבול) לתערובת, אחרת הקציצות תצאנה יבשות ומבאסות.
  7. מי שמטגן, שיתחיל לחמם שמן במחבת. מי שאופה, שיחמם תנור ל-180 מעלות וירפד תבנית בנייר אפייה.
  8. לאחר שהתערובת התייצבה במקרר, המטגנים יכולים להתחיל לכדרר ולזרוק לשמן. לאופים מומלץ לשמן קצת את הידיים לפני הכדרור, או לגלגל בציפוי פירורי לחם לשם הפריכות.
  9. האפייה לוקחת כחצי שעה. הטיגון הרבה פחות (עד שהצבע שחום ויפה, אני מניחה).
  10. אפשר להגיש בפיתה עם סלט ורטבים וכל זה. אני פשוט טורפת אותן ישר מהתנור, חמות ופריכות.


2 תגובות:

  1. תודה על הטיפים. באמת יש המון מתכונים שמסתובבים ברשת ומאוד קשה להבחין מה יצא מוצלח ומה לא. אני באופן אישי אוהבת את הכדורים שלי בטעמים מגוונים ולא בטעם הקלאסי.

    השבמחק
  2. אם את אוהבת טעמים מגוונים, נסי תערובת של עדשים שחורות בתוספת של כף רסק עגבניות, כף רוטב סויה וכפית פפריקה מעושנת. זה להיט הבית הנוכחי:)

    השבמחק